Monday 27 May 2013

# 16

Jumpa balik Mia masa dekat dalam lif. Rupanya Mia tinggal selang 3 buah bilik je dari dia. Best dengar Mia bercerita. Yang penting Mia bukan macam budak perempuan darjah 4 yang cerita pasal cerita Barbie setiap kali hari Sabtu dekat tv tu. Mia bukan macam budak biasa yang suka cerita pasal pakwe-pakwe ni. Apa yang Mia cerita semua masuk dalam telinganya dan kekal dalam mindanya. Budak tu yang buat dia fikir balik fasal dunia dan akhirat.Macam haritu. . .


“Kak Hanna.” Masa tu baru habis buat umrah untuk kali kedua. Mia datang dengan sorang lelaki. Tapi sepanjang perbualan antara dia dengan Mia,lelaki tu hanya pandang ke arah lain dan senyap.

“Hmm.” Tasbih di tangan masih bergerak.

“Apa maksud ‘setiap pahala amal ditentukan dengan niat’?”

“Maknanya,setiap apa je yang kita nak buat,berpandukan niat kita nak buat benda tu.”

Mia buat muka kelam. Tak faham?

“Okey,macam ni la. Contoh dia senang je.Mia solat sunat dalam satu masjid yang mana Mia sorang je yang tengah solat time tu,even jemaah lain ada je. Tapi mereka tak solat. Kalau niat Mia memang nak solat dengan ikhlas sebab Mia tahu Allah suka hamba macam tu,dan Mia ikut syarat semua tu,InsyaAllah Mia dapat pahala. Tapi kalau Mia niat ‘aku nak solat ni,nak tunjuk dekat budak-budak lain aku rajin. Aku alim.’ Tak jadilah macam tu. Pahala pun,baru nak diturunkan Allah,dah ditarik balik. So,sebab tu segala pahala amalan kita berlandaskan niat kita sebenarnya.” Dia sengih pada diri sendiri.

Mia angguk. Faham.

“Kak Hanna dah kahwin?” Tiba-tiba soalan tu menerjah.Hanna diam.

“Tak pe. Biar Mia teka. Kak Mia belum kahwin kan?”

“Mana Mia tahu?” Kepala Mia digosok perlahan.

“Tak ada cincin pun dekat jari Kak Hanna. Inai pun tak ada.Belum la tu.” Mia sengih bangga
.
“Tak semestinya orang pakai cincin dah kahwin. Ada je yang pakai cincin,niat diaorang untuk tak nak orang lain mengharap.Tu niat jugak tu.Lagipun tu sunnah Rasulullah.” Macam aku buat dulu. Heh.

“Oh,yaka? Niat. Niat. Kak Hanna kahwin dengan along Mia lah kalau macam tu.Niat la ikut sunnah Rasulullah. “ Mia sengih sambil tepuk bahu lelaki disebelahnya tu.

Eh? Apakahhhhhhhh


 “Mia,kita kita solat sunat nak?” Hanna mengajak. Dia memang nak solat tadi tadi. 







to be continued . . 




No comments:

Post a Comment