Friday 3 May 2013

# 11


Irham separuh berlari mengejar Hanna. Apa pula yang jadi ni? Sapu tangan yang ada dalam saku seluarnya dikeluarkan. Hanna yang tengah bersandar pada kereta entah- siapa dipandangnya lama. Allah! Aku berdua pula tu dengan dia ni. Macam mana ni?

“Nah. Kau lap jap air mata kau tu,kejap lagi aku datang balik,” Irham menghulurkan sapu tangannya ke arah Hanna yang masih menitiskan air mata. Irham masuk ke rumah. Anak Amer,Haris diambilnya sebentar dan didukung ke luar. Kaki melangkah ke arah Hanna.

“Kau kenapa sebenarnya? Kau pernah cakap dengan aku,useless nangis sebab lelaki.Kau ingat?So,sekarang apa cite?”

Sepi. Hanya gelak Haris je yang bersuara.

“Aku tak nangis sebab dia lah! Aku sakit hati apasal dia tuduh aku macam tu je. Salahkan takdir Allah pulak tu. Apa masalah lelaki tu sebenarnya?”

“Ada benda yang jadi yang mungkin kau tak tahu. Dan ada benda yang mungkin dia tak tahu. Kau marah dia kahwin dengan orang lain ke?”

“Tak. Aku tak pernah tunggu dia lah!”

‘Eh,aku tak cakap pun. Adoi minah ni. Cakap je lah kau tunggu.Aku tak kesah pun’ Irham bercakap dengan diri sendiri.

“Dah la tu,satu hari nanti kau akan tahu jugak apesal dia macam tu. Kau pun dah ada orang pinangkan.Asal kau nak mengharap dekat si Aniff tu lagi?” Irham memegang tangan Haris erat.

“EH! Tak pernah pulak ada kereta besar ke jet pejuang ke helicopter ke yang datang landing kat depan rumah aku pinang aku.” Hanna separuh tersengih. Apehal pulak mamat ni?

“Memanglah tak de,sebab yang datang naik basikal je,” selamba dia membalas.”Abis cincin dekat jari tu ape cite?”

Hanna memandang jari yang memang tak ada langsung cincin. Baru dicabut minggu lepas. Sebab pemberinya dah mati. Mati dari hidupnya. Tapi masih hidup depan orang lain. Faham?

Jari ditunjuk pada Irham.Kosong.

“Lah,hilang dah. Senang lah aku nak sarung cincin baru. Aku bawak kapal terbang landing dekat depan rumah. Even rumah kau depan rumah aku je. Dah kau nak sangatkan,bagikan,”

Hanna tersengih.

“Yang kau bawa Haris keluar panas-panas macam ni apsal?”

“Kalau Haris tak de,syaitan orang ketiga. Parah,”Irham sengih. Sengih yang membawa seribu makna. Yang selalu buat Hanna mimpi malam.nigtmare.

“Kau buat sengih macam tu,aku buat kau parah betul-betul karang,” Haris didukungnya dan dibawa masuk ke dalam rumah.

“Senangnya air mata kau terhapus,” Irham dah berjalan masuk ke dalam rumah.

‘Tapi aku tahu hati kau nangis lagi,Hanna. .’ Irham menggenggam sapu tangan yang dah dipulangkan balik.







Percaya dengan janji Allah.

Selagi kau persiapkan diri menjadi wanita solehah

sudah tentu Allah menyediakan yang soleh.   







to be continued  . . .



No comments:

Post a Comment