Tuesday 26 March 2013

# 10


Hanna terkedu. Cawan yang dipegangnya hampir terlepas. Apa semua ni?

“Yang aku tahu,kau musnahkan hidup aku. Kau membuang masa aku selam 12 tahun tu. Jahat sangat ke aku sampai kau dendam macam tu sekali pada aku?”

“Apa kau cakap ni?”

“Ada orang cakap kat aku,kau penyebab aku koma,kau penyebab aku hilang kerja aku. Kau penyebab hidup aku hancur!Aku nak kau keluar dari majlis aku. Allah memang sengaja temukan aku dengan orang yang hati busuk macam kau.Asal Dia kejam sangat?”

“Dah! Kau boleh salahkan aku atas apa yang terjadi,tapi tolong jangan salahkan Dia. Kau boleh hina aku,caci aku,tapi tolong jangan caci Dia. Kau boleh lupakan aku,tapi tolong jangan pernah sesekali kau lupakan Dia.Kau boleh buang aku jauh dari hidup kau,tapi jangan sesekali kau buang Dia jauh dari hati kau” Hanna menyeka airmata yang baru nak menitis.

“One more thing,kau boleh tak sayang aku macam mana aku sayang kau,tapi tolong,jangan benci Dia. Sayang Dia macam mana Dia sayang kau.Sebabkan Dia kita jumpa. Sebabkan Dia kau berubah ke arah kebaikan. Sebabkan Dia kau tak campur dengan mat-mat rempit tu. Dan sebabkan dia kau masih hidup dalam dunia ni lagi. Aku tak tahu apayang jadi dekat kau selama aku dekat hospital. Aku minta maaf dari awal kita kawan sampai sekarang.Terima kasih untuk semuanya. Termasuk hari ini.” Panjang lebar Hanna menuturkan. Sakit hatinya bila dituduh macam-macam. Irham yang baru muncul di dapur masih tegak di situ.

“Assalammualaikum.” Hanna berlalu dengan hati yang sangat sakit. Pedih.

“Pa,air.” Air dihulu ke arah ayahnya. “ Orang tunggu kat luar ea,” Dia melangkah keluar dengan air mata dah mula bergenang. Apasal sebenarnya ni? Apa salah aku ?







 to be continued . . . .

1 comment: