Tuesday 26 March 2013

# 9


Perjalanan ke rumah Aniff terasa begitu kejap. Irham yang ada dekat seat depan entah dah berapa kali menjeling ke arahnya. Enjin dimatikan. Dia melangkah keluar dari kereta. Let it be. Jodoh tak ada siapa boleh halang.

“Kau okey?” Irham berjalan seiring dengannya dan mama.
“ Okey je. Asal?” Mama dah laju ke depan meninggalkan dia dan Irham. Along,Kak Izzah,Angah dengan Kak Fara pun sama je. Dah jumpa kawan la tu.
“Muka kau pucat,” Irham memandang sekilas. “Dari dalam kereta tadi aku dah perasan,”
“Penat kot.” Hanna hanya sengih pada mak cik-mak cik yang tengah makan di bawah kanopi tu.
“Terima kasih la sudi datang. Kamu Irham kan?” Pak cik yang sedang menyambut tetamu tu menegur Irham tiba-tiba. Hanna turut berhenti.
“Eh,A’ah.” Irham dah buat muka kelam. Siapa pulak pak cik ni?
“Pak cik yang kamu tolong kelmarin tu.”
“Oh,yaya. Anak pak cik ke yang kahwin ni?”
“Aniff. Anak bongsu pak cik. Kamu dah kahwin? Alhamdulillah ,” Pak cik tu tersengih pada Hanna. “ Tak apa,kamu makan lah dulu. Ajak isteri kamu sekali.”

 Hanna dan Irham berlalu ke ruang mengambil makanan. Bayang Aniff dan Alisa masih tidak nampak. Hanna hanya makan dan berbual dengan adik-beradiknya. Selesai makan,mama dan papa nak tengok pelamin dekat dalam rumah. Hanna hanya turuti. Irham menuju ke ruang solat.
“Hanna,ambilkan papa air suam,”
Hanna melangkah bangun ke dapur. Cawan yang ada di tepi tudung saji itu diambil.Tetamu yang hadir tinggal saki baki. Pengantin pun dah tukar baju nampak gayanya.

“So,kau Hanna?” Seorang lelaki melangkah ke dapur menuju ke arah Hanna. Aniff?
“Tahniah.” Sepatah dia berkata pada lelaki tu.
“Aku tak pernah kenal kau siapa. Aku tak pernah tahu pun kau wujud dalam dunia ni. Tapi entah apasal gambar kau ada dekat laptop aku,ada dekat dalam bilik aku. Kau siapa sebenarnya?”



to be continued . . . 




No comments:

Post a Comment