Tuesday 26 March 2013

# 7


Dah terbukti. Dia tak tunggu aku pun. Hanna sengih sendiri. Apalah aku ni! Pulak ada manusia dalam dunia ni nak tunggu orang 12 tahun macam tu. Kalau aku,aku pun tak sanggup. Semua yang dia nampak tadi,semua dah terbukti. Tadi,

“Dik,tunggu sini sekejap. Along nak beli something,” Amer dah laju ke arah Butik Niza tu.Hanna hanya melabuhkan punggung di bangku berhampiran.

Mata masih menatap novel di tangan. Kadang-kadang memandang gelagat orang yang lalu lalang depannya. Dia terpaku. Terkesima. Dan terkedu. Aniff? Dengan baju melayu lengkap bersamping. Dalam butik orang kahwin. Novel di tangan dilupakan seketika. Seorang gadis cantik keluar dari bilik persalinan dengan baju yang sepadan Aniff. Wajah ceria gadis itu membuatkan Hanna tersengih beberapa saat. Secocok gila. Sangat. Gadis itu masih membetulkan rambutnya dari tadi. Aniff hanya memandang. Kenapa tak pernah bagitahu? Butik tu beberapa langkah dari tempat dia duduk. Perbualan antara Aniff dan gadis itu dapat didengarinya.

“Awak rasa okey baju ni?”
“Okey. Cantik.”

Lagi sekali Hanna tersengih. Warna baju yang gadis tu pakai sama dengan warna yang dia nak masa dia jadi ratu sehari nanti. Sama sangat. Cuma design yang berbeza. Tapi kenapa? Asal tak bagitahu awal-awal? Nak buat surprise ke? Dan perbualan Aniff dengan gadis tu didengarnya sampai ke sudah. Soal hantaran,cincin,tema and bla bla bla ..Yang dia pelik,kenapa hati tak rasa terguris langsung? Kenapa hati tak rasa apa-apa? Kenapa hati tak cakap apa-apa? KENAPA? Kenapa mesti air mata yang bergenang? Mata digosok perlahan.

“Jom! Cantik tak?”Amer duduk menerjah adiknya.
“Cantik! Sweet gila. Untuk Kak long?” Gelang silver bertahtakan permata biru tu dibeleknya. Tekak dah rasa payah nak menelan. Nak telan realiti yang dilihatnya tadi.
“Aah. Well,abang sapa?”Amer tergelak. Dan Hanna masih gelak. Palsu.







to be continued . . .


No comments:

Post a Comment