Monday 27 May 2013

# 15

Mata masih tertumpu pada arah Kaabah. Pada orang yang tengah buat tawaf. Pada mereka yang tengah solat. Baru selesai membaca Al-quran. Tenang je rasa dekat sini. Ruang yang kini hanya dia dan beberapa orang jemaah haji sedang beribadah. Ruang yang memang takkan dapat rasa masa dekat Melaka. Hatta kalau cuba cari tempat yang sunyi tak ada orang pun tak setenang dekat sini. Tangan memegang erat Al-quran di tangan. Lama dia memejam mata. . .

“Ibu,kenapa dekat sini semua orang pakai tudung? Semua orang tak tunjuk rambut diaorang? Tapi dekat KL tu ramai je tunjuk rambut?”

Suara kanak-kanak kecil yang begitu hampir dengannya menerjah ke telinga tiba-tiba. Hanna membuka mata yang lama terpejam tadi. Dia menoleh ke kanan. Muka comel seorang kanak-kanak perempuan menerjah dalam matanya. Sengih budak tu masih tak lekang.

“Sebab dekat sini tanah suci. Dekat sini tempat beribadah. Tempat orang buat haji dengan umrah.” Lembut si ibu cuba membalas.

“Pakai tudung tu wajib ke tak sebenarnya ibu? Kalau wajib kenapa ramai tak pakai?”

Ya Allah. Soalan yang dilemparkan oleh budak yang mungkin baru darjah 4 itu membekukan riak wajah Hanna tiba-tiba. Soalan yang dia pun tak tahu nak rungkai macam mana.

“Pakai tudung tu memang wajib,Mia. Cuma sekarang dah jadi budaya pakai tudung tu. Bukan suatu tuntutan dari Allah bagi rakyat sekarang ni. Sebab tu ada yang pakai tudung tapi pakai je seluar fit fit tu.” Lagi sekali si ibu jawab dengan tenang.

“Dik,mak cik nak ke tandas sekejap. Kalau nak bawak Mia susah pula nanti. Mak cik minta tolong temankan Mia kejap,boleh?” Mak cik disebelahnya tu menegur.

“Boleh.Boleh.” Hanna hanya sengih. Mata hanya memandang makcik yang nak ke tandas tu. Mia tiba-tiba menghampirinya.


“Nama akak apa?”










to be continued . . .

No comments:

Post a Comment