Wednesday 3 December 2014

# 34




Hanna hanya melelapkan mata walau matanya masih basah dengan air mata. Dia pun tak tahu kenapa dia terlampau sedih malam tu. Dia bangun menuju ke dapur. Mata menangkap pandangan di hadapannya. Irham sedang duduk memegang cawan di meja makan tu seorang diri. Dengan 3 keping gambar di sebelahnya. Berselerak di atas meja tu. Kaki yang baru hendak melangkah ke arah lelaki itu terhenti apabila terdengar esakan kecil Irham. Air mata Hanna jatuh tiba-tiba.

Hanna hanya memandang gerak geri Irham. Sekejap diambil gambar-gambar. Sekejap dibaling di atas meja tu. Sekejap dilap air mata. Sekejap air mata itu keluar semula. Irham menekup muka di atas meja makan tu. Hanna melangkah perlahan. Kerusi di hadapan lelaki itu ditarik perlahan. Dia duduk menatap Irham yang masih kaku di situ. Saya tak buat. Itu yang terkeluar dalam mindanya. Kuatnya kau tahan 2 minggu lepas. Kuatnya kau Irham. Asal kau baik sangat? Asal kau tak pernah nak marah aku? Asal kau tak herdik aku masa kau tahu benda ni? Hanna mengambil gambar itu. Diletak ke tepi. Walau aku tak buat semua benda ni,tapi aku tak tahu kenapa aku menangis bila tengok betapa  kuatnya kau hadapi benda ni sorang.


Lama dia merenung Irham. Sampai ke pagi. Macam macam di fikirannya. Siapa punya angkara? Macam mana dia nak buktikan dekat Irham yang dia tak buat? Macam mana dia nak hilangkan air mata yang masih berbekas tu? Sekali orang dah tak percaya kita,mungkin sampai bila-bila susah untuk dia percaya balik.











to be continued . . . 









No comments:

Post a Comment