Monday 1 December 2014

# 31

Banyak kali dia cuba menahan hati. Menahan marah. Siapa je tak marah kalau benda ni jadi pada diri sendiri. Payah nak bawa benda macam ni. Selama ni kalau dia ada masalah pun dia mengadu pada Hanna. Tapi sekarang tak boleh. Dia pegang kata-kata tu. Dia ingat kata-kata tu.Waktu tu,

“Am,Am dah siapkan semua barang?”Lelaki itu duduk di sebelah Irham di laman rumah mereka lepas balik dari jogging petang tu.

“Alhamduillah dah,”

“Am,ayah nak cakap sikit. Kamu pun dah nak jadi ketua keluarga tak lama lagi. Am,jujur ayah cakap. Bukan mudah nak jadi ketua yang benar. Kita manusia,Am. Kita ada rasa memberontak. Kita ada rasa cemburu. Kita ada rasa sedih. Ayah nak Am faham.” Mereka memandang jauh ruang di hadapan mereka itu. Irham hanya mendengar.

“Akan tiba satu saat masjid yang kamu bina akan goyah. Bila tu? Kita takkan tahu Am. Mungkin awal perkahwinan kamu,mungkin pada pertengahan dan mungkin waktu akhir. Ayah dah rasa semua Am. Ada yang salah ayah. Ada yang salah ibu. Ada salah dua dua. Am,andai kata satu hari nanti kamu ada masalah. Dan masalah tu ada kaitan dengan Hanna,satu ayah nak pesan. Jangan terus marah Hanna. Jangan terus herdik dia. Jangan sesekali naikkan tangan. Jangan guna tangan,”

“Maksud ayah?”

“Kamu kena selidik. Kamu kena sabar. Isteri ni bukan hak kita selamanya,Am. Allah bagi pinjam je. Apa hak kita nak cemburu tak tentu pasal.Apa hak kita nak pukul tak tentu pasal.Am kena tanya baik-baik. Ayah tahu kamu bukan jenis baran tak tentu pasal. Am,jaga diri. Jaga Hanna sama macam kamu jaga diri kamu sendiri. Hanna tu manusia,bukan barang yang boleh bawa pergi mana-mana,”

Suara tu masih terngiang-ngiang di telinganya.


“Susahnya Ya Allah,” Irham meraup muka. Pandangan ditebar ke kepala yang dari tadi lena di atas bahunya. Bukan senang dia sembunyikan rasa bila dapat tahu pasal benda ni awal-awal. Hanna pun macam tak tahu apa-apa.

“Hanna. Hanna,”

“Hem,”

“Bangun la tidur atas. Esok kerjakan?”












to be continued . . .



No comments:

Post a Comment