Monday 1 December 2014

# 30

        Tangan menutup Al-quran lalu dikucup perlahan. Cepatnya semua benda berlaku. Al-quran diletak di atas meja sebelah katil tu. Dia baru selesai solat asar lepas balik dari klinik. Irham tak balik lagi. Balik lambat katanya. Hanna membuka ikatan telekung. Dilipat bersama sejadah. Dia mencapai buku yang tak habis lagi dibaca. Buku kulit keras biru tu. Dia membuka ruang yang masih belum dibaca. Air di tangan diteguk sementara menyelak buku itu. Gambar dia membaling sponge yang penuh dengan buih sabun pada along menerjah ke mata. Masa tu tengah basuh laman rumah tak silap. Caption bawah tu dibaca sekilas.

She had totally change. For good.

Dahi sedikit berkerut. Berubah? Oh. Tu first time dia mula pakai tudung tiapkali keluar dari rumah. Sebab baru perasan ada je mata yang memandang walau hanya untuk angkat baju. Dan itu pun sebab ada kakak senior sekolah menegur. Hanna menyelak ke muka surat seterusnya. Hanya sebaris ayat yang terletak di tengah tengah ruang itu.

Lelaki pun ada perasaan. Bukan robot, heartless semendang,”

Hanna mengangkat muka dari buku itu. Asal Irham buat semua benda ni eh? Susahnya la nak faham lelaki ni. Complicated sungguh.Mata kembali semula pada gambar seterusnya. Gambar dia dan Irham bersila makan aiskrim. Dia memandang lama gambar itu. Selekehnya aku dulu. Dia memandang dirinya dalam gambar tu. Dengan tudung selebet,cap dikebelakangkan,mulut comot. Handphone di sebelah tiba-tiba berdering.

“Hello. Assalamualaikum.”

“Wa’alaikumusalam. Tengah buat apa?”

“Baca hikayat diri. Kenapa telefon? Kacau lah orang tengah masuk memory lane ni,”

“Orang risau dia tinggal sorang sorang,dia marah kita balik pula. Tunggu la orang balik. Masuk memory lane sama-sama,”


“Ala gedik. Tak best,semak je,”. Hanna gelak. Irham di dalam kereta turut tersengih.

 Perlahan talian telefon dimatikan. Gaya macam Hanna tak tahu apa-apa lagi.














to be continued. . . .

No comments:

Post a Comment