Thursday 27 December 2012

# 3



Rumah Barbie yang ada di atas meja tu dipandang sekilas. Dia sengih. Hadiah mama dengan papa masa dia dapat 9A untuk PMR dulu. Dia sayang benda tu sebab dia memang suka tengok replika rumah macam tu. Tak sangka pula mama papa bagi betul betul. Benda tu comel.Sangat comel okey. Tiba tiba messages masuk.Tangan lambat mencapai handphone di meja study.
   ‘Can we meet? Dekat luar rumah kau. : )’ ~Aniff
Kalau aku cakap tak boleh macam mana? Mamat ni memang la,suka main terjah terjah macam tu je. Tapi at least okey ape dia jumpa dekat rumah.Bukan ajak pergi tempat yang nonsense tu.Dia menarik tudung ke kepala. Lengan baju yang dah berlipat diturunkan.Sekilas memandang diri di dalam cermin. Hanna melangkah keluar.Pintu di buka. Gate depan rumah dah dibuka. Dia dah duduk di bangku.Aniff hanya mengekori dari belakang.
“So,kenapa ye doktor? Ujian darah saya dah keluar ke? Ke doktor nak bagitahu saya,saya dah tak lame?” selamba dia menuturkan.
“Sejak bila kau ber-doktor doktor dengan aku ni? Saja datang. Lawat patient. So,ada rasa sign effect dari rawatan tu?”
“Just tak boleh gerak laju macam dulu.Penat cepat.”
“Good. Ada patient lagi teruk.Alhamdulillah you not,”Aniff bermain dengan kunci kereta.Lama matanya menatap Hanna yang tengah main dengan hujung lengan baju.
“Dah kenapa tatap aku macam tu?Yes,I know aku akan pergi,tak yah lah tatap sebegitu rupa,”Hanna menjulingkan mata.
“Kau kuat kau tahu?”
“Of course aku kena kuat.Untuk mama.Untuk papa.Takkan aku nak meratapi sakit aku kot.Dah takdir bro. I have to accept it,” jujur dia mengatakan.
“Yup.Kau kena.And I proud of you. Sangat.”
Hanna hanya mengangguk perlahan. She the Secret Precious. Dia ingat ayat tu.Nak tanya tak,nak tanya,tak,nak tanya,Tak payah lah.
“So,tak manis pulak kalau orang tengok aku kat rumah kau ni.Lain lah aku suami ke,kan?I have to go,” Aniff sengih.Aku tak nak balik boleh tak? I want to take care of her,Ya Allah. Astaghfirullah.Dia menggeleng.Hanna turut bangun.
“Baik-baik la balik. Eh,jap! Aku tak rasa kau lawat patient lain sampai ke rumah?”Hanna sengih.
“Aku lawat patient yang aku sayang je sampai ke rumah,”
“Manisnya berkata-kata,”
“For the one I want.Because of Allah.”Kening sebelah ternaik.Tingkap kereta diturunkan.
“Yayaya. Jika di-izinkanNya.Take care,”
Aniff terkedu.Is that the green light?Heh! Jangan perasan sangat lah Aniff oi! Dia pun tak tahu kisah sebenar,pulak nak bagi lampu hijau segala.
“Amin. Take good care too. Assalamualaikum,”Kereta Aniff meluncur perlahan.Hanna menutup pintu gate.Buah tangan yang diberi Aniff dibawa masuk ke dalam rumah.Selangkah dia masuk. .
“For one I want eh? Amboi !! Datang interview angah dulu la kalau macam tu.Bawa sijil dari darjah 1 sampai kerja”
“HAH ! Lepas lulus angah,baru interview along pula.Lepas pass along,baru mama papa,”
Along,angah dan Kak Fara dah tergelak.Kureng !! Hangpa skodeng chek naa..
“Pikir orang ni puteri kayangan ke,nak interview-interview bagai.”
“Eh,of coarse! Only the best can get our sister!”Kak Fara;kakak iparnya mencelah.
“Meh,chocolate tu.”Bekas yang penuh dengan coklat-coklat pelbagai jenis tu bertukar tangan.
“Hooo!Cadbury,Ferre Ro rocher,Toblerone,Nips.Jangan risau.Kami ada untuk menghabiskannya.”Yang lagi dua dah tersengih.
“Ambil lah.But I want the  Cadbury Black Forest,” Memory.Nostalgic. Hanna sengih.









to be continued. . . 

No comments:

Post a Comment