Wednesday 26 December 2012

# 2


Jam dah menunjukkan pukul 11.00 pagi. Appointment dia lagi setengah jam. Buku-buku di tangan diletak di sebelah tempat duduk tu. Enjin kereta dihidupkan. Handphone dalam saku baju kurung tiba-tiba vibrate.
  “Assalammualaikum. Kak long?”
 “Wa’alaikumusalam. Hanna. Kak long tak dapat ikut pergi jumpa doktor hari ni. Kak long ada     emergency la sayang. So sorry.” Izzah cekap mengunci pintu rumah.
“Ala,tak apa.Hanna boleh pergi sendiri.Okey? Take care. Muaahhh!” Hanna sengih pada stereng.
“Take care too sayang.Muahh muahh ! Manje,”Izzah dah senyum. Samsung hitamnya tu dimasukkan dalam handbag di sebelah.Laju dia memecut kereta. Hanna memang rapat dengan kakak iparnya tu. Dia mana ada adik beradik perempuan. Izzah pun memang layan je macam adik sendiri.Lagipun,Hanna memang berkenan dengan Kak Izzah tu. Lembut je raut wajahnya. Tapi gila-gila. Kak Izzah la yang bagi dia semangat masa dia down bila dapat tahu diri dah tak lama lagi di dunia ni.Setibanya di hospital,kaki laju melangkah ke bilik Dr.Aniff. Pintu di ketuk perlahan. Tombol pintu dipulas.
“Ohh,Hanna! Masuk masuk.” Aniff mempersilakan.Hanna sengih. Kaki melangkah ke arah kerusi. Dia duduk.
“So,you want me to treat you like patient with doc,or friend with her nightmare?”
“Motif la tu.Let it be informal then,”
“Okey.So,kau betul-betul nak buat rawatan tu?”
“Aku takut sebenarnya. Datuk aku meninggal lepas jalani rawatan tu. I’m just afraid.”
“Aku sebagai doktor akan cuba merawat pesakit aku dengan sebaik mungkin. Aku akan cuba rawat pesakit aku sedaya upaya.Lagi-lagi orang yang aku sayang,” Ikhlas dia tuturkan.
“Yes,I know. Semua doktor akan buat macam tu. Kau tak rasa sign effect dia teruk ke nanti?”
“Memang. Kebanyakan yang buat rawatan tu semua lemah,tapi worth it kan kalau kita cuba.Kita usaha,Allah yang tentukan semua.”
“Aku takut,”
Jawapan sepatah tu,membuatkan dia hilang kekuatan sebagai doktor. Lagi lagi pesakit di hadapannya orang yang dia kenal.Orang yang dia tunggu selama 12 tahun tu.Orang yang dia sayang.Spec dibetulkan.
“Kita doa,Hanna.Allah is always there.Kita cuba dulu,key?”Aniff cuba memandang semula ke arah gadis di hadapannya yang masih tunduk dari tadi.
“I will. For Him. For mama papa.”
“Alhamdulillah. So,rawatan tu akan mula another 1 week. Kalau kau ada rasa lain macam,just give me a call or datang sini. Aku rasa lain pula treat patient aku guna ‘aku kau’ ni.”
“Okey. Eh, I’m the one yang choose this way,so tak yah nak rasa lain sangat lah,”Hanna sengih.Mata berlari memandang ruang bilik doktor yang merawatnya tu. Mata terhenti pada frame di belakang Aniff tu. Gambar yang sama dalam frame di rumah. She the Secret Precious. Perkataan yang tertulis di bawah gambar tu.Aniff? Takkan kau masih. . .
“So,kalau tak ada apa. . . Hanna?”Aniff memandang ke   arah Hanna yang masih tegak di kerusi tu.
“Oh ye? Oh okey. Aku balik dulu la kalau macam tu.Thanks”Hanna dah tersedar dari mengelamun.Kaki perlahan melangkah keluar dari bilik tu. Aniff. . .kenapa? Kenapa kau still. .
Aniff hanya menghantar Hanna dengan pandangan mata. Screen laptop di tatapnya lama. Gambar dia dengan keluarga.Di sebelahnya gambar dia dan Hanna tengah berdiri tegak masa kawad kaki peringkat daerah tu. Takkan aku nak lupa orang yang menjadi punca aku berubah. Takkan aku nak lupa orang yang menjadi punca aku tak hisap rokok tu lagi. Takkan aku nak lupa orang yang menjadi punca aku tak join dengan mat-mat rempit tu. Takkan aku nak lupa orang yang still nak kawan dengan aku even dia dah di panggil ‘hipokrit’ sekalipun.Bukan Hanna pun yang suruh dia berhenti,tapi hati rasa nak berhenti merokok lepas dapat tahu Hanna tak suka orang merokok.Nak melupakan ‘orang tu?Heh.Tak semudah tu,Hanna. Tak semudah tu. Dan sekarang Allah dah makbulkan doa aku yang tak putus putus lepas 12 tahun tu.



to be continued. . .

No comments:

Post a Comment