Saturday 1 June 2013

# 18

Dia teringat. Sehari sebelum Mia pergi haritu. Masa tu Surah Al-Khafi masih beralun di bibir.Mia di sebelah sama mengalunkan surah tu. Malam yang rasa damai di situ. Hanya dia dan Mia yang ada di situ. Mama dah naik bilik. Mama tak sihat. Dan mama yang suruh dia ajak Mia baca Al-quran di situ. Ayat terakhir dialunkan. Hanna memeluk erat Al-quran ke dada. Mata memandang tenang suasana di hadapannya. Dia cuba mengingati balik selama 25 tahun dia hidup di bumi Allah tu. Dia mula berubah mencari Allah. Berubah dengan cara yang sebenar masa 10 tahun dulu. Dan dia cuba istiqamah sampai sekarang.

“Kak Hanna,” Mia memanggil.

“Hmm?”

“Kak Hanna nak meninggal dekat sini?” Suara Mia serak. Macam tengah tahan air mata dari turun menghujani pipi.

“Nak. Mia?”

“Mia. . Mia dah lama rindu ayah. Mia memang dah lama nak duduk dengan ayah dekat sini. Ayah tinggalkan mama,Mia dengan along. Ayah meninggal masa buat haji kat sini 3 tahun lepas.” Makin rendah suara itu cuba menuturkan. Perlahan Hanna menarik Mia rapat ke bahunya. Terdengar esakan kecil Mia dari bahu Hanna.

“Mia tahu? Mia patut bersyukur ayah Mia meninggal dekat sini. Hanya orang yang terpilih je dapat melelapkan mata dia orang dekat sini. Mia doakan lah ayah Mia. Tak lama lagi Kak Hanna pun akan menutup mata juga,Mia pun akan menutup mata buat selamanya. Hidup dan mati tu dekat je Mia,” Lembut dia mengosok bahu kanak-kanak tu.

“Mia teringin nak duduk lama dekat sini.Mia tahu Mia banyak buat dosa. Mia . .” Makin laju air mata itu turun membasahi pipi.


“Tak pe Mia.Menangislah selagi tu buat Mia tenang.” Air mata Hanna mula menitis. Syukur Allah mengetuk pintu hati Mia saat umurnya 10 tahun. Alhamdulillah.






to be continued . . . .

No comments:

Post a Comment