Friday 22 February 2013

# 5



Mata perlahan dibuka. Kepala rasa berat yang teramat. Diri yang paksa mata untuk terbuka bila terdengar suara yang membaca Yassin yang dah nak sampai ke penghujungnya.Dia sedar dari awal pembacaan Yassin tu. Bukan suara Along,Angah pun bukan. Kepala perlahan memandang insan di sebelah. Kepala lelaki di kerusi sebelah itu masih berteleku di atas katil hospital tu.Kepala insan yang dari tadi masih tak menunjukkan muka terangkat tiba-tiba.

“Alhamdulillah.Terima kasih ya Allah. Hanna?”
Hanna hanya tersengih 5 saat. Irham?Jiran depan rumah. Air mata yang tak diminta untuk sentuh pipi tiba-tiba jatuh.

“Hanna? Sakit mana-mana ke?Aku panggil doktor kejap.” Cepat lelaki itu bangkit dari bangku.

“Tak. Tak payah” lemah dia menjawab.Tangan perlahan memegang kepala.Nasib aku bertudung. Tangan menepuk katil itu perlahan. Suruh Irham duduk. Irham duduk semula. Tudung atas kepala Hanna sebenarnya dia yang suruh nurse pakaikan. Terkujat dia bila masuk-masuk dalam wad rambut Hanna cantik menerjah ke mata dia.Irham menggeleng kepala.

“Kau okey dah?” Hanya itu yang dia nak tanya lepas 4 hari berturut-turut dia berulang-alik datang ziarah Hanna. Dan 4 hari berturut-turut Hanna tak bangun masa tu. Doktor pun cakap keadaan dia dah teruk. This mean she fight.

“Dah,” sepatah dia menjawab. Kepala entah kenapa tak boleh nak pusing. Nasib bilik ni transparent,nampak orang luar.Tirai tu pun terbuka luas. Kalau opaque,peh! Bahaya.
“Kau nak makan?Aku ada bawak bubur favourite kau,bubur kosong!” Irham sengih. Hanna cuba membetulkan duduk.Irham bangun cuba menolong.
“Eh! Tak payah!” Bulat mata Hanna memandang tangan Irham. Irham dah mengangkat kedua belah tangan.Gaya kena tahan dengan polis je.
“Taraaaaaa,” Irham mencapai bubur atas meja sebelah katil Hanna tu. Sudu dan mangkuk bubur dihulur ke arah Hanna. “Makan sendiri,bro” Kening kanannya terangkat.
“Tak suruh suap pun,” Hanna menjulingkan mata. Terasa gerak gerinya di pandang.Kepala memandang ke arah pintu.Nurse yang entah dari bila mematung kat pintu tu tersedar dirinya dipandang.
“Saya minta maaf,Cik Hanna. Doktor ada pesan kalau awak dah sedar,inform pada dia,”Nurse practical tu memberitahu.Muka dah pucat tahan malu.
“Oh,saya dah nak panggil doktor tadi. Tapi tak pe lah. Awak je panggilkan,” Irham hanya sengih.Hanna memandang nurse yang dah  nak berlalu. Asal lah nurse practical lelaki yang in-charge jaga aku.
“Aku ada tinggalkan Al-Quran dalam laci tu. Ada masa bacalah. Kalau tak boleh,baca maksud satu muka surat satu hari pun tak pe,” Irham mengemas laci yang berselerak dengan tisu,sudu plastik segala bagai. 
“Aku nak balik,”
“Rindu nak tengok orang depan rumah ke?” Irham mengenyit mata.


   





to be continued. . . .




  









No comments:

Post a Comment