Friday 31 August 2012

Maharku Untukmu

                                                   Assalammualaikum and salam 1 Malaysia !!


Kind of berbulan- bulan juga tak update blog. No one cares pun. but yeah,bila otak dah tak boleh masuk dengan segala benda yang di baca,menaip juga akhirnya. Hari tu pergi cari lagu-lagu baru yang boleh masuk. then,jumpa kind of cerekarama yang tak dapat tengok masa dekat hostel hari tu. and it is  Maharku Untukumu.  cerita first yang aku rasa interesting,islamic and responsibility dia terpancar dalam diri seseorang. the story are between Putera and Aisyah. Oh, there's are some pengajaran yang aku jumpa dalam cerita ini :


MANUSIA DI DUNIA TIADA BEZA

 Kita dah sedia maklum Allah jadikan semua manusia semua sama. It is not because of kau kaya kau ada semua,kau tak payah buat itu ini,kau ada hak berkuasa pada orang yang kau anggap hamba.Hey,sekaya mana pun kau,harta tak bawa mana pun. Just amalan dan doa anak yang soleh and solehah yang membantu kau dalam kubur nanti.Dan,walaupun kita miskin mana pun,jadilah orang yang kaya dengan maruah. Jangan di sebabkan kau miskin,kau boleh dipijak,dicaci or whatever it is oleh semua orang. Driver pun orang lah weyy. Kau tak ada hak nak tentukan orang tu bawahan or atasan. Get it?

IBU BAPA SEPATUTNYA JADI ROLE MODEL YANG BETUL

 Yes,Allah pinjamkan kepada ibu bapa,anak-anak. Yang sepatutnya dijaga,dididik dengan ajaran Islam. Bukan memberi kebebasan yang teramaat sangat. Macam dalam cerita ini, ayah dia try untuk bimbing keluarga yang dah jauh ke barat,tapi tak sempat. si ibu lebih teruk. Ada ke patut bangga dengan anak yang balek tengah malam mabuk2 dengan tunang. huh. Try to be parents yang boleh menjadi contoh terbaik pada anak-anak. 

JANGAN KAHWINI SEORANG WANITA,ANDAI KAMU TIDAK BERBANGGA MEMPUNYAI ANAK SEPERTI NYA.

   Cari pasangan yang mampu mendidik zuriat menjadi baik. Dari cerita ni,awal-awal lagi dah tunjuk,pilihan Aisyah salah.Ariff is just a guy yang sempurna dengan harta.Apa tak nya,mahar je RM3,333,33.33 kot.sebab Aisyah lahir bulan 3. *aku boleh lah nampaknya* wokeyy,nampak sangat perkahwinan yang try mereka bina berpandukan perkara yang salah. Dah macam kahwin hanya untuk wedding yang grand2 tanpa faham perkahwinan tu untuk apa sebenarnya. Tak ke? Mahar yang Putera bagi untuk Aisyah is just "Al-quran dan sebentuk cincin". Yang sangat bermakna dari rumah berapa million? RM 1.8 million eh. And again,tak bawa mati lah.Istana dekat syurga lagi indah. InsyaAllah ..Sama-sama kita cuba ikut ajaran Al-quran tu.

No comments:

Post a Comment